مجموع نظرات: ۷۷
سه‌شنبه ۲۶ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۹:۰۱
۵ نفر

از نظر برخی افراد زندگی مشترک با رعایت حریم خصوصی همخوانی ندارد و زوج‌ها بی‌برو برگرد باید از جزییات زندگیهم با دیگران با خبر باشند.

موبایل

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، همان طور که ازدواج با کسی که به او علاقه‌مند هستید قرار است به زندگی شما رنگ و بویی از آرامش و عشق بدهد، رعایت حریم خصوصی و حفظ فردیت هم کماکان همین نقش را باید در زندگی مشترک ایفا کند.

ازدواج به معنی ایجاد محدودیت برای زوج‌ها نیست. هیچ‌کس نمی‌تواند این ادعا را داشته باشد که زوج‌ها به هیچ عنوان نباید حرف‌های ناگفته داشته باشند. چه بسا گاهی برخی از همین حرف‌های نگفته باعث تحکیم بنیاد خانواده شود و این به شرایط زوج‌ها و زندگی خصوصی‌شان ارتباط مستقیم دارد. امروزه مجموعه‌ای از رد و نشان‌های معاشرت‌های روزمره در گوشی تلفن‌مان به راحتی قابل دسترس است. اما آیا به بهانه همسر بودن می‌توانیم بدون اجازه طرف مقابلمان از جزئیات این گفتگوها و معاشرت‌ها باخبر شویم. در قرآن کریم و آداب و روایت‌های اسلامی همواره پرهیز از تجسس به ما گوشزد شده است. حال می‌خواهیم بدانیم که این پرهیز درباره همسر نیز مطرح است یا خیر.

► حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی:

  • بدون رضایت جایز نیست.

بسیاری از مراجع چک کردن بدون اجازه گوشی همسر را نوعی تصرف به حساب می‌آورند. همین نکته باید این زنگ خطر را برای زوج‌ها به صدا دربیاورد، چرا که تصرف بدون رضایت در اسلام از گناهان آشکار است و باید در هر شکل از آن پرهیز کرد. آیت الله صافی گلپایگانی در پاسخ به این سوال فرموده‌اند: این موارد جزو تصرف است و بدون رضایت جایز نیست.

► حضرت آیت‌الله العظمی‌سیستانی:

  • جایز نیست.

نظر آیت الله سیستانی در این باره قاطع و صریح است. ایشان درباره این استفتاء فرموده‌اند که این کار جایز نیست و زوج‌ها را دعوت به تقوا و همدلی با یکدیگر کرده‌اند.

► حضرت آیت الله العظمی شبیری زنجانی:

  • تنها با دلیل محکم خوف از معصیت جایز است.

► حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای:

  • بدون اذن و رضایت ایشان جایز نیست.

► آیت‌الله‌العظمی مکارم شیرازی:

  • تجسس در گوشی دیگران حرام است.

تلفن همراه از وسایل شخصی هر انسان است. نظر آیت الله العظمی شبیری زنجانی در این باره با اندکی احتیاط و تمایز همراه است. ایشان در پاسخ به این سوال فرموده‌اند: «تصرف در اموال دیگری و تجسس در عیوب دیگران جایز نیست، مگر در فرض خوف معصیت مهم یا معرضیت نوعیه برای معصیت مهم.» حال سوال این است که هر ظنی می‌تواند حکم خوف از معصیت را داشته باشد؟ آیا هر ظنی در هر موقعیتی می‌تواند مجوزی برای این کار باشد. تبعات چک کردن تلفن همراه همسر چیست و زوج درمان‌ها در این باره چه نظری دارند؟

چک کردن گوشی همسر چه حکمی دارد؟ | نظر مراجع را بخوانید

قرآن درباره تجسس چه توصیه‌ای دارد؟

آیه ۱۲ از سوره حجرات آب پاکی را روی دست همه‌مان می‌ریزد. در این آیه صراحتا از کسانی که ایمان آورده‌اند می‌خواهد که از تجسس در امور دیگران برحذر باشند: «ای کسانی که ایمان آورده‌اید، از بسیاری گمان‌ها بپرهیزید، چرا که بعضی از گمان‌ها گناه است و هرگز در کار دیگران تجسس نکنید.» مفسران از این آیه این برداشت را داشته‌اند که ظن بی‌دلیل به دیگران و تهمت زدن ناروا به آن‌ها گناه است و تبعات بسیاری بدی برای شخص و دیگران دارد. تفحص در امور دیگران به ویژه آن‌هایی که خود شخص اراده بر پنهان‌سازی آن‌ها دارد جایز نیست و نباید درصدد فاش کردن آن‌ها برآییم.

تجسس به دلیل خوف معصیت در چه مواردی جایز است؟

اگر نشانه‌های انکارناپذیر از گناه در رفتار یکی از زوجین باشد یا در گذشته یکی از زوجین سابقه‌ای از بی‌وفایی و خیانت را در زندگی مشترک داشته باشد زمینه برای ایجاد این نوع خوف در طرف مقایل ایجاد می‌شود. در احادیث و روایات باز هم ابتدا به رد ظن بد سفارش شده است، اما اگر این خوف با دلایل بسیار محکم همراه باشد تنها آن بخشی که اطمینان می‌رود در آن این معصیت نمایان باشد را می‌توان بررسی کرد. البته علمای عالی‌قدر همچنان تاکید بر گفتگو در این زمینه دارند و تصرف مال به بهانه این بررسی را جایز نمی‌دانند و اعلام می‌دارند که در صورت اقدام به این کار با یک ظن بد و بدون دلیل قاطع شخص دچار گناه تجسس در امور دیگران می‌شود.

چک کردن گوشی همسر چه حکمی دارد؟ | نظر مراجع را بخوانید

زوج درمان‌ها چه می‌گویند؟

در بسیاری از موارد عدم اعتماد زوجین به یکدیگر تبعات منفی‌تری را در زندگی مشترک بوجود آورده است. در واقع تهمت بدون دلیل خود سرآغازی برای انجام آن عمل است و این خطر همواره یک زندگی مشترک را تهدید می‌کند. برای پرهیز از هر نوع ظن بود راهکارهایی به جز تجسس در امور یکدیگر وجود دارد. «دکتر زهره سیفی» زوج درمانگر در این باره توصیه‌هایی دارد: «متاسفانه بسیاری از زوج‌هایی که به کلینیک‌های زوج درمانی مراجعه می‌کنند در وهله اول مهارت گفتگو با یکدیگر را از دست داده‌اند. توصیه ما این است که زوج‌ها با فراهم کردن محیطی آرام با هم به گفتگو بپردازند. اگر دلسردی و ظن بدی دارند درباره آن حرف بزنند و دلیل بدهند و صراحتا پاسخ بگیرند.»

دکتر سیفی می‌گوید زوج‌ها با این رفتار به یکدیگر این پیام را می‌رسانند که هنوز برای هم مهم هستند و اولویت دارند: «همین گفتگوی بی‌پرده پیام‌های دلگرم کننده‌ای دارد. یعنی فردی بخشی از نگرانی خود را به دلیل علاقه به همسرش را مطرح می‌کند. همین نگرانی یعنی که به او و حفظ زندگی مشترک شان علاقه دارد و در آرامش باید این را به همسرش منتقل کند.»

این زوج درمان می‌گوید هیچ خانم یا آقایی با چک کردن مداوم و مخفیانه تلفن همسرش باعث تحکیم خانواده نشده است: «متاسفانه این موضوع جزو موارد شایع دلخوری همسران از یکدیگر است. خانم یا آقا به محض کوچک‌ترین ظنی به خودشان این اجازه را می‌دهند که حریم خصوصی همسران شان را نقض کنند. رعایت به فردیت و حریم خصوصی باعث آرامش و اعتماد بیشتر در زندگی مشترک است و اگر بخواهیم صریح باشیم باید به این موضوع اشاره کنیم که بروز چنین رفتارهای سوئی در بیشتر موارد به جای حفظ خانواده باعث از هم پاشیده شدن آن شده است. همان‌طور که اشاره شد همسران باید در این زمینه خوددار باشند. سوءظن را در خودشان از بین ببرند و اگر مورد آزاردهنده‌ای در رفتار همسرشان دیدند در یک موقعیت مناسب و در آرامش در باره آن به گفتگو بپردازند و سعی کنند اعتماد را به عنوان یک رکن اصلی در زندگی مشترکشان حفظ کنند.»

کد خبر 657498

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 51
  • نظرات در صف انتشار: 10
  • نظرات غیرقابل انتشار: 16
  • علی IR ۰۴:۲۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۷
    15 50
    استغفرالله قرآن کریم فکر کنم الان داره مثل اروپایی ها حرف میزنه قرآن کریم فرموده بدون اجازه شوهر حق نداری با کسی در ارتباط باشی حتی پدر مادرت گوشی هم وسیله ی ارتباطی است حالا سوالم اینجاست من اجازه ندم اصلا همسرم گوشی داشته باش اون حکمش چیه خواهشتن بگید جوابم رو از روی قرآن چون زنها مسلمانیشون رو تو عقد نامه امضا کردند تعهد دادند طبق دستور اسلام از شوهرشون اطاعت کنند حالا جوابم رو آیت الله لطف کنند
  • IR ۰۷:۲۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۷
    31 36
    حکم شرکت مخابرات و اطلاعات چیه ؟
    • ... IR ۱۰:۰۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۷
      29 15
      تبریک میگم شما یک بیماری
    • ستار IR ۱۳:۱۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۷
      19 9
      آیکیو، خوب بخون، گفته حق نداری بدون اجازه وارد حریم خصوصی همسرت بشی، همین
    • سیروس IR ۱۷:۰۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۷
      5 13
      فکر کنم مثل غربیها دیگه باید زندگی کنیم بااین نظر مراجع .درضمن زن ومردنبایدچیزپنهانی ازیکدیگرداشته باشن
    • IR ۰۰:۱۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۸
      6 3
      زن نگیر برو برده بخرد
  • کارن مدنی IR ۰۷:۴۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۷
    33 15
    گوشی وسیله ی ارتباط جمعی هست و اساس اختراع برقراری ارتباط هست...پس حریم خصوصی معنی نمیده.امام علی گفته:در خفا کاری نکن که در آشکارا خجالت بکشی
  • مجتبی IR ۰۷:۴۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۷
    48 20
    من موافقم که گوشی همسر را باید چک کرد ولی نه همیشه و اینکه عادت نشه برای طرف مقابل چون یه نوع بی احترامی و توهین میدونم
  • بینام درشیراز IR ۰۷:۵۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۷
    55 7
    اصلا کارخوبی نیست ویه چیزی دیگه کسی بخواد کاری کنه میکنه چه گوشی چک کنید چه نکنبد اینروزها همه زرنگ شدن فوقش دوتا گوشی دارن یکی قایم میکنن یکیش باخودش میبرن خونه 😀😀
    • ملکه تاریکی IR ۱۴:۵۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۷
      6 24
      من دوست دارم پیام بقیه را چک کنم ولی از چک کردن پیام های خودم متنفرم...
  • افضلی IR ۰۹:۵۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۷
    39 5
    روی این موضوعات در جامعه باید کار شود خیلی هم کار شود. متأسفانه بیشتر وقت مردم در فضولی کردن به زندکی یکدیگر سپری می شود، دارای فقر فرهنگی هستیم
  • IR ۱۰:۰۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۷
    32 8
    وای خدای من، اونجایی ک قرآن میفرماید: زیادی تجسس نکنید،و علما میگن جایز نیست در گوشی همسرت تجسس کنید ولی اونجایی ک قانون کشورم تلفن بنام هر کی بودش، میره مخابرات و میگه میخوام حرفهای همسرم رو گوش کنم،،،، این دو یعنی چی؟بالاخره نشون میده ک در مملکت ما حکم و قانون قران رو اجرا نمیکنن،،،،
  • IR ۱۱:۳۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۷
    15 8
    مگرتوی مملکت ماچیزی به اسم تصرف وشخصی هم گذاشتین همیشه یچیزایی میگین که به نفع مردهاباشه مرداروآزادی میدین که خیانت هم آمارش بالابره اگربجاهزارتا قانون صدهزار تاقانون بیارین من که نمیتونم دست بگوشی همسرجان نزنم اصلاخوابم نمی‌بره حالاهی شمابکین جرم حساب میشه من هم تاگوشیش و ندارم راحت نمیشم البته خودش هم راضیه
  • IR ۱۱:۳۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۷
    12 9
    خوب هرروزبراخودتون یک قانون میارین ایاتوقرآن نخواندید که انسان آزاری گناه هه خدابدش میادملت گشنه بخابن یاکاری کنیدکه جوانانتونن ازدواج کنن ازحق خوری ننوشته بودازآب ازدهان حیوانات وانسانهاوباغها وکشاورزی گرفتن چطورارواح خاک هرچه مردین روزی سه باربیشترگوشی همسرجان را نگاه میکنم وکل پیاماشومیخونم بکسی ربطی داره اگرراست میگین بفکرگوشی مردم نباشین بفکراقتصادمردم باشین که اقتصادافتضاشده نون واب وبرنج وسیب وووووووووخداتومن کردین وسلام ...
  • IR ۱۲:۲۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۷
    18 13
    دوران اوملی تمام شده یگم به روز باشید فقط یگم اعتماد داشته باشید کافی هست
    • هانیه IR ۱۳:۰۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۷
      6 13
      روانی هستیا خداشفات بده
    • علی روحی آکردی IR ۱۴:۰۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۷
      2 4
      چقدر دل شما پره درد بود که البته حق دارین.
  • IR ۱۳:۰۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۷
    12 13
    به نظرم هر کی میگه حرامه ریگی به کفششه ...یه گوشیه اگه چیز خیانتی توش نیست بزار طرفت چک کنه خیالش راحت باشه ...میگن خصوصیه چون چک کنید خیلی چیزا برملا میشه ...چک کنید گوشیو طرفو سرتون کلاه نره
  • علی IR ۱۴:۵۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۷
    25 11
    در اسلام اصل بر اعتماد زن و شوهر به همدیگه است و فتواهای مراجع هم بر این اساس و بدون در نظر گرفتن اینستاگرام و فیس بوک و تلگرام و ... صادر شده اما متاسفانه در شرایط فعلی که بسیاری از همسران به هم خیانت میکنند و بی اعتمادی گسترش یافته باید تجدیدنظری صورت گیرد. مثلاً اگه شوهر یا دیگر اعضای خانواده مونا(غزل) حیدری قبل از سفر غزل به ترکیه از قرار و مدارهای غزل با مرد سوری در اینستاگرام مطلع میشدند مانع رفتن او و در نتیجه زیرسوال رفتن غیرت و ناموس خود به زعم اطرافیان میشدند و آن قتل فجیع در اهواز هم صورت نمیگرفت.
    • مینا IR ۲۱:۰۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۷
      3 3
      چیز پنهانی نبابد در زندگی مشترک باشه. هم زن گوشی شوهرشو آزادانه ببینه هم مرد . بهیچ عنوان هیچکدوم نباید اونیکیو منع کنن
  • علی IR ۱۵:۰۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۷
    15 8
    ایا پلیس فتا و یا اداره اطلاعات اجازه دارن
    • IR ۱۸:۵۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۷
      1 1
      اونا که میان اولین چیزی که ازت می گیرن همینهاست.تمام خصوصیا رو می گردن ولی خدا که تعارف نداره می گه تو زندگی خصوصی دیگران یا انچه رو که پنهان می کنند جستجو نکنید. یه نظر هم دارم که چه چیزهایی خصوصی هست و چه چیزهایی خصوصی نیست؟!به هر حال ایه قران اینه که انچه رو پنهان می کنند جستجو نکنید.
    • IR ۲۲:۴۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۷
      1 2
      صدالبته ، گوگل و مایکروسافت و سازنده برنامه ها و ..... اونا محترم ، حتی دید زدن دوربین در طول روز و گوش کردن میکروفن در امتداد شب
    • IR ۰۲:۰۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۸
      0 2
      احسنت درست فرمودین جدیدن چنتا رمز مییزاران که کسی متوجه نشه حالا چه زن ویا مرد باشه بایس ازادانه عمل کنن ازاگر گوشی غزل در کنترول بود بهتر بود ولی واما داره در درنیا اعتمادرو ازبین نبریم
  • عبد المجید زرگر IR ۱۵:۱۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۷
    5 0
    کنجکاوی زوجین در زندگی هم دیگر موجبات سلب اعتماد و پی امدهای سویی در زندگی مشترک خواهد شد بنابر این حکمت دارای نهی الهی ولا تجسیوا شده است
  • IR ۱۵:۴۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۷
    1 4
    چقدرصاحب فتوی وعالم زیادشده ای بابا بهتره یک بارم شده سوال راوبعدپاسخش رابدقت مطالعه کنید بعدنظربدین
    • IR ۱۷:۱۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۷
      1 7
      پس همینه که هی زناخطامیکنن چون شوهرش اجازه نداره به گوشیش دست بزنه اون هم هرکاری که میخوادمیکنه
  • IR ۱۶:۰۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۷
    10 3
    هیچ زنی بی دلیل گوشی شوهرش روچک نمیکنه وقتی بارها خیانت میبینه دیگه نمیتونه اعتمادکنه
  • رها IR ۱۷:۲۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۷
    26 7
    آقا من ناموسا با چک کردن گوشی همسر کار ندارم ولی خواهشا به این مادران عزیز بگید زشته گوشیه یه دختر ۱۵ ساله رو چک کنند 😑
  • IR ۱۷:۲۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۷
    6 5
    کسی به گوشی من کاری ندارم خدا رو شکر.خانوادم کاری با من ندارند که تو گوشی چه کار می کنم.
    • کوزت IR ۱۸:۱۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۷
      2 1
      این خوبه که بهت اعتماد دارن ولی سعی کن اعتمادشون رو خدشه دار نکنی.
  • مصطفی IR ۱۸:۲۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۷
    3 2
    زن بدون اجازه مرد اجازه ندارد هیچ کاری انجام بده همین حرفها میزنید که طلاق زیاد شده
  • ناشناش IR ۱۸:۴۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۷
    1 2
    اصلا زمان نزول قران گوشی بوده که هرکسی یه فتوا میده بین زن وشوهر چیز خصوصی نیس برو دقیق با معنی وتفسیر قران بخوان که بدانید فقط میگوید زن بدون اجازه مرد اجازه هیچ کاری نداردهمین فتواهای الکی بدید تا آمار طلاق زیاد بشه خیلی خوب هم اجازه دارد
  • وحید IR ۱۹:۱۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۷
    2 1
    به نظر من اولا نباید اعتماد بین زوجین از بین بره وقتی اعتماد از بین بره دیگه با چک کرون گوشی و این حرفها فقط روح و روان خودمون و خرابتر میکنیم بهتره همونجا تموم کنیم و خدافظ.ولی اگه اعتماد هنوز پابرجاست بین زوجین نیازی به چک کردن و رمز و قفل کرون گوشی نیست اگه اعتماد داریم که نباید تجسس کرد اگه نداریم بازم نیاز به تجسس نیست باید جدا شد با ادامه زندگی با بی اعتمادی فقط لذت زندگی کرون و از خودمون میگیریم و یه جهنم میسازیم و خودمون و میندازیم توش ..الان کسی که کاسه ای زیر نیم کاسه اشه میگه نباید چک کنه کسی که پاکه میگه باید چک کنه تجسس یشه .خب اینجا هرکی به نفع خودش حرف میزنه بهتزین کار اینه ببینیم به همدیگه چقدر اعتماد داریم همین..البته گاهی از این اعتماده هم سو استفاده میشه که دیگه اون به ذات طرف ربط داره که از بیخ و بن خرابه نمیشه کاریش کرد .من اینجا از همه عذر میخام اینجوری حرف میزنم این یه واقعیته که شاید خیلیا تجربه تلخش رو داشته باشن.
    • کورت IR ۲۳:۱۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۸
      2 0
      اصلا اون زمان گوشی بوده الان فتوا میدن جامعه رو درست کنند درآن زمان می گفتند هر کس طلاق بگیره عرش خداوند می لرزد چرا الان آمار طلاق زیادشده جلوی اینو بگیرن
  • ناهید IR ۱۹:۲۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۷
    2 0
    ببینید اگه همسری که شک طرف مقابلش و برنینگیزد و کاری نکنه که طرف مقابلش بهش شک نکنه لزومی نداره چون بهش شک نداره ولی اصولا مرد خوب کمتر پیدا میشه که همچنین اشتباهی نکنه مردی که خیانت نکنه کم پیدا میشه خیانت فقط زیر لحاف نیست همین چتها و پیامکها هم خیانت مرجع تقلید ها این و بیان کنن به مردها نه چک کردن گوشی اینا زیاد فتوا از خودشون میدن
  • IR ۱۹:۳۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۷
    4 0
    چرا نظر من رامنتشر نمی کنید شوهر من آنقدر خیانت کرده آیا من نباید مدرک داشته باشم برای دادگاه نگویید خوشی زیر دلش زده شوهر من تا بیرونه با زنها حرف میزنم میگرده ومیلد خانه در اینستا شده مشاور روانشناس برای این زن اون زن وحتی برای دیدن زنها 500کیاو متر میرم دایم عکس این زن اون زن را قاب میگیره اینها علما چرا طبق شرایط زمان نظر نمی‌دن اصلا دارم سک میکنم که مرجع تقلیدی را عوض کنم
  • ...... IR ۲۰:۰۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۷
    5 2
    یکی لطف کنه از مراجع سوال کنه حکم شرعی مردی که باهمون گوشی هزارتا کثافت کاری وخیانت به زن وزندگیش میکنه چیه؟حتما زن هم باید بشینه وطبق اسلام از شوهرش اطاعت کنه دهنشو ببنده وبچهاشو بزرگ کنه و به کارای منزل برسه که شوهرش خدایی نکرده کمبودی حس نکنه
  • اتنا IR ۲۰:۵۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۷
    5 0
    نه اینکه عادت بشه ها ولی میتونیدگوشی رو چک کنید تا اینکه بفهمین با کی طرفین بعدشم اگه چک نکنیم که یه عمر به پای یه ادم میسوزیم که معلوم نیست چیکار میکنه کسایی میگن من دوست دارم گوشی بقیرو چک کنم ولی دوس ندارم کسی گوشیمو چک کنه یعنی چیییی ؟؟؟اگه میخواین گوشی کسیرو چک کنید خوب بزارین اوناهم گوشیتونو چک کنن شاید یکی شکاک بود اگه ریگی به کفش کسی نباشه که میزاره چک کنه ولی اگه باشه نمیزاره ولی حریم خصوصی هم یه حدی داره نمیشه وارد حریم خصوصی کسی بشیم
  • کاظم IR ۲۱:۱۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۷
    0 0
    ممنون که مشکلات انسانیت را دارید یکی یکی برطرف می کنید.
  • IR ۲۲:۱۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۷
    2 1
    با سلام و احترام: نظر فقها رو در این مورد قبول ندارم وقتی زن و شوهر موارد اتاق خابشون یکی هست چیزی پنهان نیست پس دلیلی بر خصوصی بودن گوشی نیست اگه اینجوری باشه اعتمادبیشتری نسبت بهم پیدا میکنند= با تحکیم بنیان خانواده
  • ارش IR ۲۲:۴۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۷
    5 0
    همین کارها رو کردن ک فساد و طلاق زیاد شده
  • IR ۲۳:۴۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۷
    4 0
    خداراشکر بالأخره علما یک حریم خصوصی برای مردم مشخص کردن
  • یدالله گل محمدی IR ۰۰:۳۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۸
    1 3
    والله من دیدم بعضی از زنها و دخترهایی که خلاف می‌کنند اسم دوستان پسرشان را به اسم دختر توی گوشیشون می‌نويسند تا پدر و مادر و یا همسرشان نفهمند
  • IR ۰۱:۳۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۸
    4 0
    باید گوشی همسر ومرد چک شود این روزها به هیچ مردی اعتماد نکنید من به همسرم خیلی اعتماد داشتم وهیچوقت گوشی اش را چک نمی کردم ولی مدتی بود که به رفتارهاش مشکوک بودم وبا چک کردن گوشی اش فهمیدم با زنی در ارتباط است
  • Amir IR ۱۰:۴۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۸
    5 0
    من هیچ نظری نمیدم برای خودمم همچین کاری نمیکنم اگر متاهل هستید . ولی برای اون کسایی که در رابطه هستن وقتی هر لحظه با این روابط امروزی یه دختر و پسر میتونن با هم باشن اسلام دیگه معنا پیدا نمیکنه . خوب تحقیق کنین بی پرده بگم اون پسری که تو رو نبرد خونه ی خالی و درخواست‌های نامتعارف نداشت. واون دختری که هیچ وقت راضی نشد از این کارا بکنه اونوقت بیاین در مورد ازدواج باهم تصمیم بگیرین. من دوستی دارم با دوست دخترش رابطه داره میخام بگیرتش. هم این دوستم بار اولش نبوده مطمئنا دختری که راحت اینطوری میکنه بار اولش نیس. هر چند گفتم در مورد چک کردن گوشی نظری ندارم ولی هر کدوم اینکارو میکردن مطمئنا گندش در می اومد. اون پسر یه لحظه جلوی خود دختره گوشیشو چگ کرد خیانت که جلو پاش لنگ مینداخت با دو نفر دیگه همزمان تو رابطه ای بود که حتی گفت از عکسا و چت هایی که فرستاده بود شرمش می اومد. حالا دختر پسرایی که راحت لختی همو می بینن به فکر چگ کردن گوشی نیازی نیس
  • علیرضا IR ۱۱:۰۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۸
    1 1
    دوستان چرا شلوغش میکنید. چه بخواید چه نخواید زندگی تک تک ما داره به سمت و سوی زندگی اروپایی میره، و از دست هیچکس هم کاری بر نمیاد. کسی هم که بخواد با این مسئله مقاومت کنه خودش اذیت میشه و بعد از کلی تقلا و مقاومت مجبور میشه تقبل کنه. پس از زندگی لذت ببرید و سعی نکنید خیلی به مسایل جدید عکس العمل نشون بدید.
  • IR ۱۲:۳۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۸
    2 0
    همسر اجازه ندارد ولی برخی سازمانها میتوانند تجسس کنند خخخخخخ
  • ف IR ۱۶:۰۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۸
    2 0
    زن وشوهر باید گوشیهاشون دراختیار طرفین باشند. هیچ چیزی بین زن وشوهر خصوصی نیست. دیدیم کسانی که اعتماد کردن چه به سر زندگیشون اومد
  • دنیل IR ۲۱:۳۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۸
    1 1
    حکم مرگ از طرف همسر محترم
  • محسن IR ۱۷:۴۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۹
    1 1
    حرام است.دیز